Bestuur stelt nieuw reglement alcoholgebruik vast

Published On: 30 augustus 2018 | Categorieën: Laatste nieuws |

Het bestuur van HVC’10 heeft tijdens de laatste vergadering het reglement ‘Alcohol bij HVC’10’ vastgesteld. Hierin staan alle regels opgenomen die gelden bij het verstrekken van alcohol in het clubgebouw. Verkoop van alcohol voor 12:00 en verkoop van alcohol aan minderjarigen zijn in het reglement expliciet als verbod opgenomen. Door de vereniging zal hier in het komende seizoen ook strenger op worden gehandhaafd.

Van alle personen tot 23 jaar wordt verwacht dat zij automatisch hun ID-kaart tonen als zij aan de bar alcoholische dranken willen kopen. Op die manier wordt de verantwoordelijkheid bij de kopende persoon belegd en hoeven de barmedewerkers niet steeds om een ID-kaart te vragen als zij twijfelen aan de leeftijd van een klant. In het clubgebouw komen posters te hangen om iedereen hierop te wijzen.

Wettelijke verplichting
Door het instellen van een ‘alcoholreglement’ voldoet het bestuur van HVC’10 aan de wettelijke verplichtingen die gelden rondom de verkoop van alcohol. “Het is volgens de wet gewoon verboden om als zeventienjarige een biertje te kopen”, aldus voorzitter Arjen van der Lugt. “Als wij ons niet aan de wet houden, kan ons dat boetes of zelfs intrekking van onze horecavergunning opleveren.”

Gezondheid
Naast de wettelijke verplichting, is gebruik van alcohol – zeker voor minderjarigen – ook slecht voor het lichaam en de ontwikkeling. Van der Lugt: “Als vereniging hebben we een maatschappelijke verplichting om ervoor te zorgen dat onze jeugdleden geen alcohol bij ons kunnen kopen. Voor personen van achttien plus is dat hun eigen verantwoordelijkheid.”

Feesten
Tijdens feesten die door de vereniging georganiseerd worden blijven jongeren gewoon welkom. Wel worden bij binnenkomst bandjes uitgedeeld met verschillende kleuren, zodat het voor barmedewerkers direct duidelijk is wie boven en onder de achttien zijn.

U kunt het bestuursreglement ‘Alcohol bij HVC’10’ raadplegen door hier te klikken.

Foto: Thinkstock